Preskoči na glavno vsebino

Smo vsi Evropejci, ali pa je še prostora za narodne skupnosti?

Pod rahlo provokativnim naslovom se je skrivala vsebina 20. Evropskega kongresa narodnih skupnosti preteklo sredo v Celovcu. V torek zvečer, 10. novembra, smo bili v Domu glasbe priča govorom avstrijskega političnega vrha (zvezni predsednik Heinz Fischer, deželni glavar Gerhard Dörfler, ki se je tokrat pohvalil z vzornim sodelovanjem s Konsenzno skupino, dvojezičnih napisov pa se ni dotaknil) in izvrstnega dunajskega profesorja in publicista Paula Lendvaia, ki je spregovoril o večinah in manjšinah v spreminjajoči se Evropi.

Prof. Paul Lendvai med govorom z naslovom
Mehrheiten und Minderheiten in einem sich wandelnden Europa.
Erfahrungen, Enttäuschungen und Hoffnungen

V sredo, ko se dvorana ni več bleščala v soju fotoreporterskih bliskavic, so v dvorani ostali predvsem 'veliki umi' preučevanja narodnih skupnosti, ki se s tematiko ukvarjajo na splošno ali preučujejo posamezne narodne skupnosti (na področju zgodovine, filozofije, jezikoslovja, politologije ...). Meni ljubo področje koroških Slovencev sicer ni bilo središče kongresa, se je pa kar nekaj predavateljev dotaknilo teme, predvsem pa se je v razpravi po predavanjih občutilo, da je problematika narodnih manjšin še kako vroča ter da je bilo na kongresu tudi mnogo ljudi, ki jih to področje zanima (ne le koroških Slovencev, temveč tudi preučevalcev). Posebej aktualna je bila tokrat tema Kočevarjev, ki jo je na nov in zanimiv način odprl mag. Georg Marschnig z Dunaja, po odzivu publike pa sem lahko zaznala mnogo nerešenih vprašanj v meni sicer slabo poznani tematiki, a z mnenji, ki so odražala mnoge stare in globoke rane.

Zanimivih predavanj ni manjkalo: univ. prof. dr. Reinhard Heinisch iz Salzburga je govoril o globalizaciji družbe ZDA in izpostavil zanimiv pristop k (relativno dobremu) sožitju zelo različnih svetovnih narodov na območju ZDA, kjer se opušča oznaka melting pot (talilni lonec) in se raje uporabljata mešana solata ali mozaik narodov. Sicer so primerjave z Evropo in njenimi manjšinami po mojem mnenju s tega vidika praktično nemogoče, saj gre v Evropi tako za avtohtone kot novonastjajoče manjšine, ZDA pa so tipična država priseljencev, a nek model integracije manjšin je tudi v Evropi potreben in pomemben za stabilnost EU, za kar nam je v nekaterih pogledih lahko zgled tudi Amerika.

Predsednik Osrednjega sveta nemških Romov in Sintov Romani Rose je obširno predstavil zgodovino in trenutno stanje največje evropske manjšine tako s pravnega kot realnega vidika in s tem tudi opomnil, da se pravno varstvo kaj hitro konča na papirju, neha pa v glavah ljudi. Pretresljivo je bilo tudi dejstvo, da se v nacističnih pobojih poleg šestih milijonov Judov velikokrat pozablja omeniti tudi 500.000 pobitih Sintov in Romov.

Zame najbolj naslovu odgovarjajoče predavanje pa je imel dr. Andreas Goldberg s Centra za študije o Turčiji iz Essna, ki se je pod naslovom Nemški Turki - turški Nemci. Življenje med kulturama poglobil v vprašanje 'novih' manjšin, ki nastajajo v skoraj vseh državah EU, pojavjajo pa se večinoma le ob različnih izbruhih nemirov, torej le takrat, ko jih večina vidi kot problem (za kar smo v veliki meri odgovorni mediji). Gre za tri generacije Turkov, ki se le počasi vključujejo v tradicionalno nemško družbo, ob tem pa se tako Nemci kot Turki srečujejo z izzivi medkulturnega dialoga, ki v realnosti zveni precej bolj trdo kot v oguljenih frazah politikov.

Edini predavatelj iz Slovenije dr. Danijel Grafenauer z Inštituta za narodnostna vprašanja v Ljubljani je v svojem prispevku o Sloveniji kot vzorni državi, ki je že zelo zgodaj poskrbela za dobro pravno varstvo narodnih manjšin na svojem ozemlju, požel val navdušenja in hkrati izzval vprašanja o dvoličnosti EU: vse države pristopnice EU v zadnjem krogu širitve so morale urediti vprašanja reševanja problematike narodnih manjšin na svojih ozemljih, medtem ko nekatere stare članice še danes nimajo urejenih odnosov.

Vprašanje integracije manjšin je po mojem mnenju eno najpomebnejših in nezanemarljivih, če želimo živeti v Evropi, kjer so manjšine začimbe kulture in zgodovine večinskih narodov. Bolj ko se manjšina čuti sprejeta in upoštevana v svojih posebnostih ter hkrati del večinskega naroda, manj se lahko bojimo nemirov in se otresemo nepotrebnega strahu pred izgubljanjem 'svojega' in na drugi strani asimilacije.

Konec koncev vedno pridem do istega vprašanja: je nacionalna država res najvišja stopnja in oblika narodne identitete?

Več najdete tudi na straneh ORF Volksgruppen in STA.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Zleknjen v počivalnik berem knjigo

Nedeljsko dopoldne pri nas doma. Sedim zleknjen v naš stari ikein počivalnik. V levi roki knjiga, katere vsebina počasi drsi iz papirja v glavo, v desni roki skodelica moje najljubše kave. Dojenčka spita vsak v svoji posteljici, dva od večjih otrok se v svoji sobi mirno igrata s kockami, Darja in Jakob sta pri maši v sosednji župniji. Ne, to ni privid, niso sanje, niso pobožne želje. Je realnost zadnjih nedelj. V naši hiši imamo tudi trenutke blaženega miru. Po nedeljski jutranji maši, ki jo v domači cerkvi obiščem ponavadi v družbi dveh ali treh naših večjih fantov, imamo skupen družinski zajtrk. Neprecenljiva stvar ob dejstvu, da tega čez teden nimamo. Po zajtrku se še Darja odpravi k maši v sosednjo župnijo, sam prevzamem otroke in skrb nad kosom mesa, ki se v pečici spreminja v okusno pečenko. Res pa je, da vsega tega ne smem vzeti kot v naprej določen urnik, ker se moram zaradi prekinitve spanca dojenčkov ali morebitnega spora med starejšimi fanti zaradi zame še tako nepom

Slovo od mame

Veličino človeka ponavadi spoznamo šele po njegovi smrti. Ko sem v zadnjem času spremljal svojo mamo, sedečo na vozičku, nemočno in večinoma odvisno od drugih, sem večkrat pozabil na to, kdo je v resnici bila. Pisma, sporočila in besede tolažbe ter vzpodbude, ki ste nam jih v dneh po njeni smrti namenjali tisti, ki ste se prišli poslovit od nje, so me spomnile, da je naša mama v resnici vse svoje življenje podarila drugim. Z našim očetom sta prazno staro hišo spremenila v prijeten dom in ga napolnila z blagoslovom sedmih otrok. Njeno gostoljubje se je še posebej pokazalo vsakič, ko nas je obiskal kdo od sorodnikov iz Amerike. "Bila je ena najbolj prijaznih in nesebičnih ljudi, kar sem jih imel privilegij spoznati. Kljub jezikovni oviri sva se vedno nekako razumela," se je spominja moj bratranec Nick. Hvala vsem, ki ste me spomnili, da je bila moja mama kljub svoji skromnosti v resnici velika ženska.

Družine dvojnih dvojčkov

Že nekaj časa smo vedeli eden za drugega, letos pa je Janez dal pobudo, da se srečamo in spoznamo. Tri družine z enako dinamiko rojevanja otrok: najprej enega, potem pa dvakrat dvojčki. Družina Rahne iz Šentvida nad Ljubljano, družina Logar iz Suhe pri Predosljah ter družina Ovsenik iz Tenetiš. Fino je spoznati ljudi, ki brez dolge razlage 'štekajo' situacije, ki jih doživljamo doma. Tiste prijetne, ko ne veš, kako bi se dovolj zahvalil za milosti, ki so ti dane v obliki nasmejanih, veselih in zdravih otrok, kot tudi tiste, ki te peljejo na rob svojih zmogljivosti in preizkušnjo zakonskega odnosa ter spraševanje o pravilnosti vzgojnih odločitev. Barbara, Mojca, oba Janeza in otroci - lepo vas je bilo spoznati, se veselimo prihodnjega srečanja! Tri družine, petnajst otrok, od tega dvanajst dvojčkov.